Kerala - Reisverslag uit Pondicherry, India van Sita Adriana - WaarBenJij.nu Kerala - Reisverslag uit Pondicherry, India van Sita Adriana - WaarBenJij.nu

Kerala

Blijf op de hoogte en volg Sita

27 December 2014 | India, Pondicherry

Maandag 24 November begon voor Florian en Kumar de vast periode. Dit betekende twee keer per dag een koude douche, op de grond slapen, geen vlees vis en ei meer eten en geen bier! We hebben veel tijd in Pondycherry doorgebracht. Intussen zijn we echte professionals in met het openbaar vervoer reizen. We kunnen nu met zijn 2en voor 40rps(0,53 eurocent) heen en terug reizen, waar we eerst een rikshaw moesten nemen voor 600rps (8 euro) heen en terug.

We ontdekken steeds meer plekken waar we lekker kunnen eten. We hebben onszelf al voorgenomen dat we alles gaan klaar maken als we terug zijn!

We hebben Karthik Deepam gevierd, in de Deepam school. Dit is een feest met licht wat in India drie dagen gevierd word. De Deepam school is een school voor kinderen met een beperking. De kinderen hebben een optreden voorbereid met zang en dans en de medewerkers versierden de hele ruimte met lichtjes. We zijn ook door het dorp gelopen om de lichtjes te bekijken, mensen versieren ook hun huizen met deze lichtjes en met kolam. Deepam zijn kleine olielampjes van klei met korte lontjes, kolam is gekleurd zand waarmee de grond versierd wordt.

Florian was jarig! We hebben zijn verjaardag gevierd met veel mensen en veel eten. De kinderen zongen ‘happy birthday’ in het Tamil, Sanskrit, Duits, Frans en een soort van Nederlands .

De negende zijn we vertrokken naar Kerala voor de tempel trip. De eerste stop was Pondycherry, waar Florian en Kumar een ceremonie moesten doen en een rondje moesten lopen door de tempel met een kokosnoot met ghee er in op hun hoofd. Deze dingen staat allemaal centraal bij het eren van de goden. Hierna zijn we ergens gaan eten en in de auto gestapt. Op een aantal thee en koffie stops na hebben we tot half vijf in de ochtend in de auto gezeten, zonder slaap, want Kumar moest tegen Anbu, de chauffeur, blijven praten zodat hij niet in slaap zou vallen. We konden de tempel om 5 uur beklimmen en boven aan de tempel werd een ceremonie gedaan waar we een blessing kregen. Weer beneden waren er mensen van de tempel een olifantje aan het wassen.
De tiende zijn we naar Madurai geweest en hebben we daar de bekende tempel gezien. De tempel heeft acht torens en vier ingangen en zijn elk gemaakt uit een groot stuk steen. De torens waren indrukwekkend hoog en met hele grote precisie geverfd. De rest van de dag hebben we gereden maar we hebben onderweg nog wel een waterval gezien, waar je normaal in kunt douchen. Het was echter zulk slecht weer dat we onderweg daar naar toe al natgeregend waren. Toen we aankwamen bleek de waterval gesloten en mochten we met natte kleren weer de auto in. Renana, Lali en Sita zijn in een hotel gaan slapen in Erumely terwijl Florian, Kumar en Anbu door reden naar Pamba, waar de looptocht begon. Omdat Florian de enige blanke was tussen een paar honderd duizenden mensen, werd hij continu aangestaard en gevraagd waar hij vandaan kwam. Het werd heel erg gewaardeerd vanuit de mensen die daar waren, dat hij zich zo verdiepte in de cultuur. Het klimmen van de berg en het zien van de tempel duurde zelfs maar een paar uur, in tegenstelling tot de 17 uur die de meeste mensen er over doen vanwege de drukte, omdat hij van alle kanten geholpen werd omdat ze heel blij waren hem te zien.
Om elf uur in de ochtend waren ze terug en hadden de auto midden in de hotel hal geparkeerd. We hebben weer een wateval bezocht in een klein dorpje en daar een soort oliebollen gegeten. Ons originele plan was om vandaag terug te rijden naar huis, maar omdat iedereen uitgeput was hebben we in een hotel in Trichy een tussenstop gemaakt waar we de lekkerste Idly’s ooit hebben gegeten. Idly’s zijn een soort gestoomde bolletjes van rijst deeg, waar we hier echt mee vol gestopt worden. Na wat slaap ingehaald te hebben, hebben we de volgende dag een berg beklommen van 800 treden en mochten we de Murga tempel, officieel een ‘Hindu only’ tempel bezoeken. Op de weg naar beneden namen we een soort takel-trein die van een stijle berg naar beneden ging. Na de trip is het traditie dat je voor alle familie, vrienden en kennissen die je verteld heb dat je de Sabrimala trip ging doen, een kado mee te nemen. Dit bestaat traditioneel uit eten en een kleinigheid. Dit hebben we in een winkel gehaald met ontelbaar veel spullen. Op de terug weg in de auto heeft Kumar ons bezig gehouden met eigen verzonnen sprookjes, zodat de chauffeur niet in slaap zou vallen. In de avond rond twaalf uur kwamen we aan en hebben Florian en Kumar de laatste koude douche genomen.

Verder hebben we de afgelopen dagen een gitaar concert bezocht van een bekende gitarist waarvan we allebei de naam niet meer weten. We hebben ook onze eerste feestjes meegemaakt. Subash, een jongen die van alles organiseerd in Auroville zoals feestjes, jamsessies en zijn eigen cafe heeft, nodigde ons uit voor een feestje. Het was goed om meer mensen te ontmoeten en het was grappig om te zien dat feestjes er hier eigenlijk precies hetzelfde aan toe gaan als in Nederland, behalve dat mensen hier na drie biertjes bijna op de grond liggen.

We hebben ook kerst gevierd! Ja, echt waar, zelfs hier. In de ochtend hebben we koekjes gebakken met de kinderen van New Colors. Later op de middag hebben we een kersboom versierd met zijn allen en in de avond waren er cadeautjes, optredens en veel gedans.

Nu gaan we ons voorbereiden voor nieuw jaar, wat we hier op 1 januari gaan vieren. Met ons gaat het goed!